Brugerfjendsk eller venlig

Hvem stiller krav til kvaliteten af det offentliges digitale selvbetjeningssystemer? spørge Rolf Molich. Og hvem stiller krav til de it systemer vi anvender i sundhedsvæsenet? Der er organisationer og styrrelser der stiller krav til medicin og medico udstyr – men ingen til IT i sunhedsvæsent?

Men artiklen handler faktisk om  noget andet, nemlig brugervenlighed.

Det er en rigtig fin kronik af Rolf Molich som beskriver de problemer, der kan være med digitalisering hvis ikke man fokuserer på anvendelighed og brugervenlighed. Han gennemgår et eksempel på en selvbetjeningsløsning om lægevalg.
Et meget fint forslag er “Måske skal vi begynde at dyrke ’det varme sprog’ eller ’den varme stemme’ i den digitale selvbetjening.” Det gøre han på baggrund af en række eksempler fx: “Jeg skal overveje omhyggeligt, hvad det betyder at svare nej til det negativt formulerede spørgsmål »Min nye læge skal ikke have overdraget journal«.

Jeg kan ikke forestille mig en medarbejder i borgerservice, som kunne finde på at sige ‘Bekræft, at du ikke ønsker, at din nye læge ikke skal have overdraget din journal’.”

Læs det hele her:
http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2030993/selv-et-simpelt-laegeskift-er-rent-kaos/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *